Rummet
Både lys, farver og materialer bidrager til oplevelsen af et rum og har desuden en indvirkning på hinanden.
En af nøglerne til at skabe velfungerende rum, er at sørge for en meningsfuld variation af belysningen, både i rum og tid. En variation i belysningen, der bidrager til at beskrive rummet vil sædvanligvis være et positivt bidrag til forståelsen af rummet og dets atmosfære.
Tydelige lys- og farvekontraster bidrager til at manifestere et rum og dets volumen, ligesom dybe skygger og tydelige kontraster i farvesætningen betoner rummets tredimensionalitet.
Lysåbningerne i et rum bidrager ikke alene med at bringe dagslys ind i rummet, men udgør også et centralt element i forhold til rummets visuelle miljø. Også den kunstige belysning har indflydelse på oplevelsen af rummet og de materialer, der findes i rummet.
Kunstlys belyser primært de vandrette flader i et rum. Det samme gælder dagslys fra ovenlys, mens dagslyset fra sidevinduer primært bidrager til belysning af rummets lodrette flader.
Også det reflekterede lys fra rummets flader vil præge indtrykket af rummet.
Dagslyset vil som regel gengive farver i rummet bedre end kunstlyset.
Lys og skygge i udendørs farvet miljø i Mexico. Foto: Silla Herbst.
Farvens elasticitet
Lyset påvirker farverne og overfladerne i et rum. Man
taler, om at farverne har en elasticitet. Dermed menes, at den
samme farve har et vist spænd, eller potentiale, og kan opleves
forskelligt afhængig af lyset. F.eks. kan den samme gule farve
optræde som en grønlig gul i et lys med en høj farvetemperatur (kold lysfarve) og
rødlig gul i et lys med en lav farvetemperatur (varm lysfarve).
På samme måde er der forskel på en farve i direkte lys og i skygge. Det gælder for eksempel farven på et hus, idet den skyggede farve vil være mørkere end den farve, huset har, når farven ikke ligger i skygge.
Rummets orientering
I lande der, som Danmark, ligger langt fra Ækvator, vil et
rums orientering i forhold til verdenshjørnerne have betydning for
lysforholdene i rummet. Hvis lysåbningerne vender mod syd, vil
intensiteten af dagslyset i rummet være højere, end hvis
lysåbningerne vender mod nord.
Også lysfarven skifter afhængig af rummets orientering. Man taler om syd- og nordvendte rum som varme henholdsvis kolde og med et varmt hhv. koldt lys. Den svenske indretningsarkitekt Maud Hårleman har undersøgt, hvordan lyset fra forskellige verdenshjørner påvirker farven i et rum. Ifølge Maud Hårleman kan man farvesætte et rum, så farven og dagslyset enten neutraliserer eller forstærker hinanden.
Vores opfattelse af farven i et rum afhænger
af dagslysets farve og dermed af rummets orientering i forhold til
verdenshjørnerne. Eksemplet er fra den svenske indretningsarkitekt
Maud Hårlemanns phd-afhandling om dagslysets indflydelse på farver
i rum. I et sydvendt rum (th.) vil egenfarven i en gulagtig rosa
farve forstærkes mod gul, mens egenfarven i en rosa og en blåagtig
rosa forstærkes mod blå. I et nordvendt rum (tv.) vil en rosa
egenfarve forstærkes mod blå. Nuancen af den rosa og den blåagtige
rosa var desuden langt mere kulørt i det nordvendte rum end i det
sydvendte.
Fotos: Maud Hårleman.
Analyse af lyset i rummet
For at få et klart indtryk af, hvordan lys og rum spiller
sammen, kan det være en god ide at analysere samspillet mellem dem,
herunder skygger i
rummet. I den forbindelse kan følgende spørgsmål være
relevante:
- Hvordan er skyggeforholdene i rummet?
- Fremstår skyggen med hårde eller bløde overgange?
- Indeholder skygger og lys én farve eller flere farver?
- Hvordan fremstår skyggetegningerne på fladerne?