Dagslysets kvaliteter og karakteristika

Introduktion

dl-10-10-10-werner-osterhaus-central- lysåbning-i- pantheon kuppel-high.jpg

zoomCentral lysåbning i Pantheons kuppel,
Rom. Foto: Werner Osterhaus.

 

Så længe, der har eksisteret bygninger, har dagslys været en implicit og kritisk faktor i bygningsdesign. Udviklingen af vinduet, i forhold til funktionelle behov, tekniske muligheder og kulturel indflydelse, har ændret og forbedret vores oplevelse af arkitektur gennem tiden.

Gennem tiderne har man flirtet med kunstlys-teknologier som en erstatning for vinduer. Lysstofrør og billig elektricitet har desværre resulteret i mange dybe fleretagesbygninger med begrænsede ydervægge i forhold til det udnyttede gulvareal. Ansatte har været udsat for rum med lidt eller ingen dagslys, eller ingen udsyn til udendørsarealer.

Heldigvis har de fleste arkitekter opgivet denne byggemåde, og åbenhed er igen blevet en del af bygningsdesignet. Vi må nu passe på, at vinduets glas/ramme-forhold ikke bevæger sig over i den modsatte grøft.

 

"Even a space intended to be dark should have just enough light from some mysterious opening to tell us how dark it really is."  Louis I. Kahn.

 

Dagslysdesign har gennem det meste af historien været arkitekternes domæne. På den anden side har design af kunstlys været overladt til lysdesignere eller belysningsingeniører og i nogle tilfælde elingeniører eller elinstallatører. Derfor har integrationen af de to hovedlyskilder ikke altid været så vellykket, som den kunne have været. Ser man bort fra boliger, udgør kunstlys 25-60 % af elforbruget. Det er derfor vigtigt, at dagslys inkluderes i de tiltag, der skal reducere energiforbruget.

Dagslys opfattes generelt som en meget velkommen del af indendørsbelysningen i en bygning. Dets primære funktion er at sætte folk i stand til at se, men dagslyset bidrager også til den rumlige oplevelse af et rum eller en bygning. Brugerne har et stort ønske om både at have diffust dagslys og sollys i en bygning.

 

  dl-10-10-20-werner-osterhaus-lys-før-solnedgang-high.JPG 

Lys umiddelbart før solnedgang på en augustdag. Grenen, Skagen. Foto: Werner Osterhaus.

 

Alt dagslys kommer naturligvis fra solen, som er den mest kraftfulde og dynamiske lyskilde af alle. Det er indiskutabelt, at en af solens største kvaliteter er variationen.



dl-10-20-10-werner-osterhaus-solnedgang-high.JPG dl-10-20-20-werner-osterhaus-solnedgang-østerlars-kirke-high.JPG

Lys ved solnedgang, Østerlars Rundkirke, Bornholm. Foto: Werner Osterhaus.

 

Mennesket sætter pris på dagslysets variation, nyder sollysets tilstedeværelse i en bygning og ønsker at have udsyn til verden uden for de vægge, som de bor og arbejder bag.

Dagslys skaber en stemning af glæde og lethed, som kan have en signifikant positiv indvirkning på de personer, der befinder sig i en bygning. Sollys er også ønskeligt, så længe lysmængde, blænding eller varme ikke forstyrrer de aktiviteter, der skal foregå.

 

  dl-10-10-30-werner-osterhaus-udstilling-glas-bornholm-high.JPG 

Udstilling af mundblæste glas på skole for glaskunst, Bornholm. Foto: Werner Osterhaus.

 

Behov for sollys
Behovet for sollys ser ud til at afhænge af bygningstype. En undersøgelse viser, at behovet for direkte sollys varierer fra 90 % i boliger og patientrum i hospitaler til 73 % I kontorer og 42 % i klasseværelser. Omvendt, varierer procentdelen af ansatte, der finder direkte sollys generende fra 62 % blandt hospitalsansatte, 52 % blandt undervisere, 42 % blandt kontoransatte til 4 % af beboere i private boliger. ('The availability of sunshine andhuman requirements for sunlight in buildings', Longmore, J. and Neeman, E., Journal of Architectural Research. Vol.3 No. 2, 1974, pp. 24-29)

 

"Daylight can affect the functional arrangements of spaces, occupant comfort (visual and thermal), structure, and energy use in the building […]. In fact, if daylight is considered a viable source of light in buildings, its use can have many ramifications for all aspects of the building design process, from urban planning to interior design, from predesign analysis and programming to specification writing and construction. No phase of the building design process will be unaffected." 

Source:  Claude Robbins, Daylighting: Design and Analysis, 1986, p.3.

 



dl-10-10-40-werner-osterhaus-dobbelt-glasfacader-franken-odenwald-high.jpg dl-10-10-41-werner-osterhaus-dobbelt-glasfacader-franken-odenwald-high.jpg

Glasbygning med dobbelt facade designet af det tidligere Goetz Façade Construction Company i Wuerzburg. Foto: Werner Osterhaus.

 

Relaterede emner: